20 een heerlijk lui dagje - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Marianne - WaarBenJij.nu 20 een heerlijk lui dagje - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Marianne - WaarBenJij.nu

20 een heerlijk lui dagje

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

30 November 2015 | Costa Rica, Tortuguero

Na een geluidloze nacht in een kamer volop fauna; gekko, kikker in de badkamer met dakloze douche, leguanen op het dak, mieren, en ander ondefinieerbaar klein spul waren we toch weer op tijd wakker en zagen om zeven uur buiten aan het ontbijt. De kat van de buren zat te bedelen en sprong enkele keren op ons tafeltje.
Na het Costa Ricaanse ontbijt nam ik heerlijk de tijd om onze vriend de kolibrie ook op film vast te leggen. Je moet geduld hebben, maar inmiddels weet ik dat ie elke ca 10 minuten terugkomt bij een plant omdat ie nou eenmaal heel veel nectar nodig heeft vanwege de vele energie die hij verbruikt tijdens het vliegen.
Wiki: De kolibrie kan door de zeer snelle vleugelslag (15 tot 80 slagen per seconde, afhankelijk van de grootte van de vogel) in de lucht stil blijven hangen. Door de snelle vleugelslag kan de kolibrie als enige vogel ook achteruit vliegen. Ze kunnen zelfs recht omhoog en recht omlaag vliegen. De 'helikopter' onder de vogels. Deze manier van vliegen vraagt echter zeer veel energie die verkregen wordt uit de suikers die in de nectar zitten.
Een van onze gidsen vertelde dat hij ook spinnen en insecten eet om aan zijn proteïne te komen. De zijde van de spinnenweb kan hij meenemen met zijn snavel en gebruikt hij om zijn nest te verstevigen. Ik heb eerder deze actie op film gezet toen een kolibrie zijn nestje aan de punt van een hangend palmblad verstevigde door er al werkend omheen te vliegen. Zoooo leuk!
We wilden de grootste waterval van Costa Rica hier in de buurt bezoeken, maar daar aangekomen vertelde de wachter dat we daarvoor 40 dollar moesten betalen. Aangezien we zo naar huis gaan, hebben we gisteren alleen nog voor wat eten en drinken gepind, dus dit feestje ging niet door! Helaas!
We reden door naar een strandje, dronken een biertje in de schaduw, liepen nog even over een hangbrug over een duizelingwekkende diepe groene afgrond en liggen nu nog even lekker bij het hotel. Om 15:00 uur moeten we de kamer uit, over 40 minuten. Dus zo is het koffers pakken, nog even douchen en dan gaan we zo zoetjes aan rijden. We moeten uiterlijk 21:00 de auto inleveren en dan begint het lange wachten op de luchthaven. Daarom luitjes, ik ga nog even genieten!
Hopelijk hebben jullie een goed beeld gekregen van onze prachtige reis!
Hasta luego! Tot ziens dus.
Xx Marianne en Alex

• 01 December 2015 - 05:06

Erica:

Genoten! Tot snel!
    X Eer

• 01 December 2015 - 22:02

Andrew:

Schitterende foto's. Haha, Alex heeft een buikje:-). Kom gauw hier heen.
    x

• 02 December 2015 - 12:13

Monique:

Weer veilig thuis?
    Wat hebben jullie veel plekken bezocht en veel gezien! Ik kijk uit naar de foto's van alle flora en fauna. En zo gaaf dat de kolibrie gelukt is, dat vergt zo ontzettend veel geduld (en vaste hand).
    Kom lekker bij van het tijdverschil en bedankt voor de verhalen :)