13 Een regenbui van een paar dagen, of.....? - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Marianne - WaarBenJij.nu 13 Een regenbui van een paar dagen, of.....? - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Marianne - WaarBenJij.nu

13 Een regenbui van een paar dagen, of.....?

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

22 November 2015 | Costa Rica, Tortuguero

Om 06:00 uur wakker, dat is tot nu toe het laatste tijdstip waarop ik wakker werd. De zon scheen al in de gordijnen, dus snel open die hap en op het balkon genieten van het paradijs. Sinaasappeltje, kopje koffie..... natte schoenen van gister even op een paal te drogen in de zon.
In 'onze' tuin scharrelen een wasbeer en een agouti, dit is een bruin knaagdier ter grootte van een kat maar heeft het model van een zwijntje op dunne pootjes.
Om 07:15 uur gingen we voor een duik in de warme zee, nou duik..... Ik liet het bij lopen en poedelen. Het was eb maar de golven waren nog steeds mega en de trekkracht giga. We waren gewaarschuwd, dus ik heb het dan niet zo op volledig dóór.
We genoten op ons handdoekje van een tweede bakkie en voelden de zon al aardig prikken. We besloten vandaag rond het huis te blijven om te genieten van de zon. Na een koude douche (lijkt stoer, maar hij werd gewoon niet warm) gingen we rond 08:00 uur ontbijten. De keus is hier groot en alles smaakt even goed. Vandaag ging ik voor een flensje met vers fruit en yoghurt, Alex nam de banana pancakes met vers fruit. Het Costa Ricaanse ontbijt bestaat uit rijst met bonen en eieren, scrambled of gebakken.
Niet mijn favoriet, maar het smaakt ook goed. Hier is de keus groot, dus deze kunnen we overslaan.
We zagen dikke wolken zich samenvoegen en al snel kwam het met bakken uit de lucht. We leenden een paraplu en onderweg dacht ik ineens aan mijn schoenen die stonden te drogen! Ja hoor...... Ze waren nu nóg natter, van binnen én van buiten..... Potver! En het droogt hier al zo slecht.
Het weer kan hier in deze tijd van het jaar binnen 10 minuten volledig omslaan, dus je hoeft echt niet bij de eerste zonnestralen te denken dat het een mooie dag zal zijn. Vanaf december wordt het droger en stabieler.

We willen eigenlijk graag de canopytour doen, die bieden ze hier ook aan. Hij stond op ons programma in Monteverde, het regenwoud, maar die zijn we misgelopen doordat we nu langer hier zijn. Daar haak je je aan een kabel en slinger je op een giga hoogte over de toppen van de bomen. We twijfelen of het hier wel de juiste omgeving is, en het ook dat fantastische gevoel teweeg brengt, of dat het alleen maar 9 kabelbanen tussen de bomen zijn. Misschien dat de kans zich later in onze reis nog eens voordoet. Vandaag kiezen we voor een bezoek aan het plaatsje Santa Theresa, dan nemen we het 7 km keienpad maar weer voor lief.

Onderweg naar de auto die in het dorp staat zagen we een gezin langneusbeertjes en witkopaapjes. In het dorp zagen we een aapje een banaan van een fruitschaal op een balie jatten en deze heerlijk op veilige hoogte oppeuzelen. We spraken een echtpaar uit Wales die een wereldreis maken en al een jaar onderweg zijn. Banen opgezegd, huis verkocht, moedig hoor! Ze vonden Colombia een aanrader.

Zojuist terug van Santa Theresa, een leuk kustdorpje, met enkele winkeltjes, café's en supermarkten. We genoten van heerlijke cappuccino en een gebakje bij een bakery, zo te zien een zaak van een buitenlander (Amerikaans?) Alles piekfijn verzorgd, veel soorten taartjes en cookies. We raken al bedreven in het rijden over de enorm slechte wegen. Alleen de grote hoofdwegen zijn goed geasfalteerd, de kleinere wegen tussen de plaatsen zijn meestal van het type rivierbedding, die na elke stortbui slechter lijken te worden.
De wolken spannen weer samen om ons opnieuw van wat water te voorzien.
Op dit moment op het strand probeer ik mijn badlaken, sokken en schoenen te laten drogen, zolang als het duurt. De schoonmaakster had een stoel met daarop badlaken en sokken onder de luifel vandaan geschoven....Grmph.
Hopelijk komt er morgen nog wat zon zodat we het spul dinsdag niet nat hoeven mee te nemen.

• 25 November 2015 - 13:36

Monique:

Zo leuk om alles te lezen! Lijkt me geweldig om zo veel verschillende en kleurrijke dieren te zien.
    Geniet nog maar lekker!