Tortuguero 1 - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Marianne - WaarBenJij.nu Tortuguero 1 - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Marianne - WaarBenJij.nu

Tortuguero 1

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

13 November 2015 | Costa Rica, Tortuguero

Tortequero 1

Na een overstap in een grote comfortabele bus kon de reis naar Tortuquero beginnen. Achter ons namen Belgen plaats en een eerste contact werd gelegd. Gids Alexander vertelde onderweg hoe de komende drie dagen eruit zouden (kunnen) zien en welke trips er allemaal buiten het programma om geboekt konden worden. Onderweg was veel te zien en we werden op vlieghoogte gebracht over het leven in Costa Rica. We werden overstelpt door de wondermooie natuur, de rit door de groene beboste bergen was prachtig en in de verte zagen we de vulkaan rumerte (?dat zoeken we op) een constante pluim witte wolken ophoesten. Alexander vertelde over de vele vulkanen die nog actief zijn (112 stuks), en de regelmatige voorkomende aardbevingen. In CR zul je geen hoogbouw zien, en zijn de huizen zo gebouwd om bij de aardbevingen zo weinig mogelijk schaden op te lopen. Vandaar misschien de golfplaten daken die mogelijk als een fontanel over elkaar schuiven? Het oogt nogal armoedig, we zagen heel veel bewoonde krotten maar ook luxere en beter onderhouden huisjes maar ook deze hadden een platen dak.
Om 08:00 uur stopte de bus bij een restaurant voor ons ontbijt, bestaande uit verse fruit, rijst en bonen en scrumbled eggs. We zaten gezellig te kletsen met de Belgen en twee koppels Amerikanen.
Na het ontbijt vervolgenden we de busreis richting de 'haven' alwaar de boottocht van anderhalf uur naar ons hotel begon. Na de eerste honderd meter zagen we al direct een krokodil vanuit het water de kant op kruipen, gelukkig had ik hem gekiekt voordat ie weer onderdook. Dat beloofde wat voor de rest van de tocht, maar het bleef helaas bij deze enige.
Bij aankomst werden we verbluft door de schoonheid van het complex van Laguna Lodge. Mooie, geschakelde hotelkamers midden in de natuur en geluiden van vogels die ik nooit eerder hoorde en zag.
We kregen een welkomstsmoothie en gekoeld handdoekje voor de welkome verkoeling en namen de sleutel van de kamer in ontvangst. De lunch stond op ons te wachten, ook hier Weel de keuze uit vers fruit, salade en warme hap. Vlak voor de lunch maakte we bij onze snelle verkenning van het complex kennis met enkele leguanen, eerste kleine, die vlak voor onze voeten langs met een noodvaart op hun achterpoten achter elkaar aan renden om vervolgens door mijn lens gekiekt te worden nadat de grotere de kleinere te pakken had. Wat een koddig gezicht, het leek wel een scène uit Juressic Park. Na deze eerste kennismaking werden de afmeting van de leguanen die we tegenkwamen groter en groter en daarmee ook onze verbazing!

Om 15:00 uur gingen we met onze groep en gids de boot weer in richting het dorpje Tortuquero, alwaar de tijd leek te hebben stilgestaan. Primitieve huisjes, krotten eigenlijk, kinderen blootsvoets en lazy moods, weinig te doen maar geen stress, was wat er te zien was. Een smal straatje met aan beiden zijden souvenierswinkeltjes en barretjes waar de locals nog iets aan de toeristen probeerden te verdienen. 80% van hun inkomsten is afkomstig van toerisme.
We zagen in een boom een mega grote felgekleurde papegaai.
Na een biertje met een ouder Amerikaans koppel en twee reislustige, gepensioneerde Amerikaanse vriendinnen op een terras liepen we met de gids over het strand terug in de hoop baby schildpadjes te spotten die de barre tocht uit de uitgekomen eieren richting de zee trachten te overwinnen.
Na ca 1 uur werd deze wens beantwoord, het was inmiddels al donker, maar het lichtkleurige schildje van het flipperende diertje stak goed af tegen het donkere zand, en viel mij op in mijn ooghoek. Het schatje was aan het ploeteren, maar liep parallel aan de zee en dus de verkeerde kant op. Door mijn voet er voor te zetten probeerde ik hem de goede richting op te krijgen, vastpakken en doodsimpel in de zee zetten was niet de oplossing volgens de gids, en na enkele pogingen was daar gelukkig de verlossing: een grote golf spoelde aan land en haalde het beestje op! Een 'yes, you did it, applaus kreeg ie van ons mee, hopende dat de rest van de gevaren in die grote zee ook mag overwinnen.

Terug op ons complex nam de gids ons nog mee naar de tuin waarin veel soorten felgekleurde kikkers zijn te spotten die zich in het donker laten zien. Ook hiervan konden we een mooie kiek schieten.
Na een prima diner en gezellig gesprek aan tafel lagen we lekker vroeg onder het laken, in slaap gebracht door de bulderende zee en de dieren die 's nachts tot leven komen.